Lions Hammerfest støtter prosjekt for hundefører o

Publisert av Kirsti Olafsson Pedersen den 25.01.21.

Politibetjent Rita Søberg var på besøk hos Lions klubb i Hammerfest og informerte om prosjektet for å utdanne seg til hundefører og hunden Aiser til narkotikahund.

Rita forteller:

Akkurat nå er det ingen narkotikahunder verken i Vest- eller Øst-Finnmark. Dette er noe jeg ønsker å gjøre noe med. En narkotikahund kan bidra med utrolig mye, som for eksempel søk etter narkotika i post forsendelser. Dette viser seg å være en meget vanlig måte å motta og distribuere narkotika og som er vanskelig for politiet å oppdage uten tilgang på narkotikahund. Videre går det an å ta forskjellige etterutdanninger som for eksempel lavine søk og patruljeutdanning, slik at hund og hundefører kan bidra med mer enn bare søk etter narkotika.

Det tar normalt 2-3 år å utdanne en narkotikahund og hundefører, fra hunden er valp til ekvipasjen (hund og hundefører) er godkjent av PHS. Utdanningen starter med at hunden ved 1. års alder skal gjennom en mentaltest, deretter er det 32 ukers samlinger hvor den siste samlingen er godkjenningssamlingen hvor ekvipasjen skal godkjennes. Videre kan en slik hund bidra til at vi får flere resultater som kan føre til at politiet kan komme i kontakt med unge brukere og forsøke å hjelpe dem på en best mulig måte. Det er lettere å få noen ut av et miljø, før miljøet er blitt en del av dem.

Selv om jeg og Aiser er plassert i Hammerfest så er målet å kunne bidra med hundetjenesten i hele Vest-Finnmark politidistrikt.

Jeg ønsker å takke dere for at dere ser viktigheten i dette.

Hammerfest Lions takker politibetjent Rita Søberg for den faglige informasjon vedrørende anvendelse av narkotikahund. Håper dette blir et spennende prosjekt for vår klubb.

Foto: Rita Søberg med hunden Aiser, i bakgrunnen er Lions medlem Hans Kristian Østvik.