Sykkeldag Nordre Seiland 2014

Sykkeldag for store og små på Nordre Seiland i regi av Lions Club Hammerfest gjennomført 9. august 2014.

Det hele starter med at man må ha en ide for å tjene inn penger til Rødefjær aksjonen, og i de tider var det populært med sykkelløp og tidtaking. Hva med familietur på sykkel? Ideen ble et faktum da dato ble satt og samarbeidspartnere funnet.

Morgen startet med lavt skydekke og yr i luften. Alle venter spent om det i det hele tatt kommer noen over med «MF Akkarfjord», ferga fra Kvaløya til Seiland.

Ferga kommer mot arrangørene Lions Club Hammerfest og deltakere på Kvaløya, vi venter spent. På andre siden står en god del innbyggere fra Seiland som er like spente, de har også meldt seg på sykkeldagen. Da det er så dårlig vær er det usikkert hvor mange som kommer over med ferga.

Totalt blir det 35 deltakere, vi er stor fornøyd med været tatt i betraktning.

Så skjer det, skydekket letter og været blir mye bedre. Seiland viser seg fra sitt beste med det nydelige været. De som ble igjen på andre siden kan angre at de ikke tok turen.

Voksen som barn sykler ut, den yngste er 3,5 år. Det som er så herlig med denne strekningen er at den er flat.

Langs veien har innbyggerne pyntet sykler og kjerrer med blomster og velkomst hilsener. Lions Club Hammerfest har festet plakater med lokale spørsmål, samt distanse. Om en er riktig heldig kan man se alt fra ørn til spekkhuggere.

Gleden var riktig stor for barn og voksen da innbyggerne lot deltakere få hilse på dyrene. Høner, kaniner og sauer fikk god massasje og kos før de syklet videre.

Under sykkelløpet kjørte arrangører langs veien for å høre hvordan det går, og om det er noen som eventuelt ønsker haik.

I mål ved Daltun skole, 18 km fra fergeleie, står Cafè arrangørene klar og venter. Seiland Friluftsforening har tryllet frem mye godt å spise og drikke. Det blir stor aktivitet. Kaffe og lodd blir solgt flittig.

Mimmi, en lokal politiker, inviterer barna og de som ønsker inn i gammen og gir de en av de største opplevelse de får på turen, nemlig historien om "de underjordiske".

Det så ut til at alle koste seg. Om alt går etter planen blir det en ny sykkeldag til neste år.

Foto: Noen av deltakerne på sykkeldagen. Her er ekteparet Mia Suh Nissen og Ernst-Magne Olafson Pedersen med barna Even og Kaja.